zaterdag 1 januari 2011

Foute conceptlancering (Eefke)

Per 1 januari 2009  is de OV chipkaart in werking.
De meeste gebruikers ervaren dit niet als positief. Het moest een echt succes worden maar daar zijn de meningen nog over gedeeld.





 

Hieronder worden de fouten van de OV chipkaart beschreven;
Bij de automaten in de tram gebeurt het regelmatig dat het tarief dubbel afgeschreven wordt als de ov-chipkaart te lang tegen de lezer wordt gehouden;
Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro;
De afleesapparatuur werk in veel trams en bussen niet, of slecht. Zo wordt er een overstap geregistreerd terwijl het een nieuwe reis is (of andersom), of lukt het niet om uit te checken terwijl de tram of bus alweer weg rijdt;
De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan;
Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat;
Het is onduidelijk wat reizigers moeten doen als de in-of uitcheckapparatuur niet werkt. Sommige chauffeurs en controleurs nemen reizigers mee, andere eisen dat een strippenkaart of los kaartje wordt gekocht, terwijl de reiziger over een ov-chipkaart beschikt maar deze niet kan gebruiken;
Als een reiziger per ongeluk dubbel incheckt, ziet de apparatuur dit kennelijk als overstap en wordt er aan het einde van de rit een hoger bedrag afgeschreven;
Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert;
De afleesapparatuur in de trams en bussen is geplaatst bij de deuren. Hierdoor kunnen reizigers zich niet meer vasthouden;
Het schermpje van afleesapparatuur die buiten geplaatst is, is in de zon niet of slecht leesbaar.




 








Conclusie:
Er moet nog veel veranderd worden voordat de OV chipkaart echt een succes is.

Bron:     www.ov-chipklacht.nl
              www.ov-chipkaart.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten