Begin jaren ’90 was er een wasmiddeloorlog. In deze tijd kwam Unilever met Omo Power. Dit wasmiddel kon je gebruiken met lagere temperaturen, waardoor de consument energie en daarmee geld zou besparen.
Concurrent Procter & Gamble liet Omo Power onderzoeken door onder andere TNO. Hieruit bleek dat Omo Power gaten in textiel kon maken. Veel mensen bleven toch op de oude tempraturen wassen, hier was echter het wasmiddel te sterk voor.
Zoals te verwachten was bracht Procter & Gamble deze negatieve uitslagen in het nieuws.
Een paar weken later meldt TNO dat Omo Power verbeterd is, maar het doet er eigenlijk niet meer toe. Nog een paar weken later meldt de consumentenbond dat de slijtage van de kleding nog steeds te groot is en dat het middel ook niet eens schoner wast dan de andere merken.
Aan het begin van 1994 had Omo een marktaandeel van 7%. De planning was dat Unilever dit zou verdubbelen naar 14% of 15 %. Maar aan het eind van 1994 was er nog slechts 3% van hun marktaandeel over.
Het is dus erg belangrijk om je producten goed te testen voor je het op de markt brengt.
Bronnen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten