De chipsfabrikant Lays (vroeger Smiths) heeft voor de nieuwe smaak chips de consument laten kiezen. Ze schreven een prijsvraag uit waarbij mensen hun eigen Chipssmaak konden bedenken. De hoofdprijs was 25000 euro en één procent van de omzet van de nieuwe smaak. In de jury zat de bekende TV-kok Joop Braakhekke.
De reacties waren overweldigend. Er was bijna 700.000 keer ingezonden. Hieruit werden drie smaken uitgekozen voor productie. Deze drie lagen in kleine proefverpakkingen in de supermarkt. Voor een paar dubbeltjes kon je dus een smaak proberen. De drie smaken van de finalisten gingen in totaal zes miljoen keer over de toonbank. Uiteindelijk is met 72 procent van de ruim 200.000 stemmen patatje joppie als winnaar gekozen.
De kracht achter deze conceptlancering is dat mensen zelf mee kunnen denken zelf invulling kunnen geven aan het product dat ze graag kopen. Hier staat dat ook nog eens een flinke prijs tegenover.
Voor de klant heeft deze vorm van een conceptlancering dus vele voordelen.
Een ander groot voordeel is is dat je er zeker van bent dat je een product op de markt brengt wat door de consument goedgekeurd is.
Het idee om beroep te doen op het publiek of consumenten heet ‘crowdsourcing’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten