maandag 13 december 2010

Maxitrend Eco-Lifestyle (Eefke)


Een maxitrend van nu is de Eco-lifestyle. Veel mensen zijn er van op de hoogte dat we allemaal een steentje bij kunnen dragen aan een goed milieu.
Dit is al eeuwen bekend maar de laatste jaren is de mens er erg bewust mee bezig. Er worden allemaal producten ontwikkeld die bijdragen aan een gezond milieu, er worden andere voedingsproducten ontwikkeld en de technologie doet ook graag mee met milieuvriendelijke apparaten.


Eco – Lifestyle wat ook wel groen leven betekent is een maxitrend onder de mensheid. De mensen die leven volgens de Eco-Lifestyle zijn zich er van bewust dat zij een steentje bij kunnen dragen aan een beter milieu. Ook overtuigen zij graag anderen die nog niet bekeerd zijn tot de Eco-Lifestyle.







Vaak wordt Eco-Lifestyle geassocieerd met suf, saai, geitenwollen sokken en hippies. Dit is natuurlijk niet zo, daarom worden tegenwoordig de verpakkingen prachtig vormgegeven zodat de concsument die niet volgens een Eco-Lifestyle leeft geprikkeld wordt om eens op de verpakking te kijken wat de milieu vriendelijke producten nou te bieden hebben. De groep die wel al tot de Eco-Lifestyle behoort en die de producten ook koopt wordt nogmaals er aan herinnerd dat ze goed bezig zijn en een superhip product in hun handen hebben.








Eco-Lifestyle beschreven doormiddel van de zes trendfactoren:

Demografie: De meeste mensen die volgens de Eco-Lifestyle leven is wel de doelgroep 25 tot 60 jaar. Het is erg breed. De jongere doelgroep 25+ tot en met ongeveer 35 jaar zijn bewust zo gaan leven, het is hun eigen keus. De oudere doelgroep weet misschien niet beter omdat zij bijvoorbeeld bij hun ouders vroeger al verantwoorde voeding en een verantwoorde levenstijl zagen en leefden.

Cultuur: Deze levensstijl heeft ook wel met cultuur te maken. Stadsmensen zullen minder snel een Eco-Lifestyle aannemen dan mensen die leven op het platteland. Ook de politieke voorkeur heeft ook invloed, de Partij van de Dieren en groen links zal meer Eco-Lifestylers hebben.

Technologie: Door middel van gadgets en leuke apps voor op de Iphone of Blackberry kan geadverteerd worden, zo wordt de jongere doelgroep beter bereikt.

Economie: Er is hier een goede economie voor. Producten die passen bij de Eco-Lifestyle zijn duurder dan de normale producten. De Eco-Lifestylers geven het geld er aan uit, ze hebben het er voor over. Zo groeit de economie ook.

Politiek: Wat ik al eerder beschreef: De partij van de Dieren en Groen links zullen veel aanhangers hebben die volgens een Eco-Lifestyle leven.

Ecologie: Een Eco-Lifestyle leeft helemaal volgens de trendfactor Ecologie.

Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten