maandag 13 december 2010

Maxitrend sportscholen (Elisa)

Consumenten willen steeds vaker gezond eten en gezond zijn. Gezond doen en zijn is voor velen al een lifestyle. Elke week sporten en bewust eten kiezen.
Consumenten willen best fruit eten, maar het kost vaak veel tijd om het klaar te maken. Bij veel sportscholen zijn speciale vruchtendranken te koop om ook gezond te drinken bij het sporten en niet gezellig af te sluiten met een colaatje.
Ook alle supermarken zijn voorzien van diverse pure vruchtensappen en fruitdranken. Het assortiment van fruitdranken zonder toegevoegde stoffen wordt steeds groter.


De trend van fruit- en vruchtensappen is goed te merken aan het steeds groter wordende assortiment van soorten fruitdranken. Er worden ook veel nieuwe gezonde ‘sportdranken’ op de markt gebracht omdat sportdranken in het algemeen populair zijn. Aan deze dranken zijn echter wel extra stoffen aangebracht.




Niet alleen het sporten in sportscholen en bij dansscholen wordt weer populairder, maar ook het thuis bewegen met bv de Wii doen mensen om te bewegen. Wii fit is hier een goed voorbeeld van. Je bent leuke spellen aan het doen, maar je bent wel steeds aan het bewegen.

Er wordt ook steeds meer gekeken naar wat de mogelijkheden zijn rond groepslessen in sportscholen. Deze groepslessen zijn met name populair bij vrouwen van 16 tot 40. De laatste opvallende groepsles die bij elke sportschool zijn plek heeft gevonden is Zumba. Deze dansstijl is uitgevonden om tijdens het dansen af te vallen en spieren te accentueren op de juiste plaatsen zoals de buik en billen.

Voorheen waren sportscholen duur en was dit alleen weg gelegd voor mensen die hier tussen de 40 en 80 euro per maand voor neer konden leggen. Tegenwoordig komen er op steeds meer plekken sportscholen van Basic fit. Deze sportschool heeft alleen een grote ruimte met fitnessapparatuur (zowel cardio als kracht), kleedkamers, 1 automaat voor de sportdrank en 1 sportbegeleider. Door zo weinig dingen te gebruiken in deze sportscholen kunnen de kosten laag worden gehouden en kost het sporten nog maar 16 euro per maand. Via deze constructie is het voor veel meer mensen mogelijk om te gaan sporten.


Er is niet een eenduidige lijn te vinden van mensen die naar een sportschool gaan. De meeste sportscholen laten jongeren van 16 jaar toe tijdens de speciale uren voor jongeren. Een maximale leeftijd wordt bij sportscholen niet gehanteerd, al zul je er zeer weinig mensen van boven de 60 jaar tegenkomen.
Ik zie geen opvallende verschillen in de cultuur of politieke interesses van de sporters (of de niet-sporters).
De technologische aspecten die bij sporten komen kijken, is de techniek van de sportapparaten. Een voorbeeld van een apparaat wat met name populair is bij vrouwen is de trilplaat. Op dit apparaat hoef je niet veel te bewegen. Je neemt één van de houdingen in en de trilplaat doet het werk. De trilplaat heeft verschillende trilstanden en tijdstanden.

Er wordt zoveel mogelijk in sportscholen gewerkt met apparaten die zichzelf van stroom voorzien. Deze apparaten hebben geen effect op het milieu nadat ze geproduceerd zijn in de fabriek. De apparaten die op stroom werken echter wel. Zij produceren CO2 die schadelijk is voor het milieu.


Bronnen
-“Van Trends naar Brands”(boek) door Hilde Roothart en Wim van der Pol.  Uitgeverij Kluwer, 2001.
ISBN9014079648

Geen opmerkingen:

Een reactie posten