Hilde Roothart, geboren in 1966, heeft modevormgeving gestudeerd. Na veel werkervaring bij stylingbureaus heeft ze in 1996 haar eigen trendbureau Trendslator geopend. Ze is twee keer genomeerd voor trendwatcher of the year (2007 en 2009) en één keer voor de oeuvreprijs trendwatching.
Ook heeft ze een aantal boeken geschreven (waaronder ‘Van Trends naar Brands’). Eén keer per jaar brengt ze met Trendslator het boek ‘Mood’ uit, waarin alle trends beschreven worden.
Trendslator (en dus Hilde Roothart) verzamelt eerst allerlei actuele gegevens. Deze gegevens zeggen nog eigenlijk helemaal niets. Het is natuurlijk van belang om inzicht te hebben in hoelang een trend speelt en hoelang dit nog stand houdt. Korte termijn trends zijn trends op product- en markt niveau. Bij consumententrends staat de consument centraal. Hier bij gaat het om gedrag van de consument en niet de producten. Megatrends kunnen we zien als maatschappelijke ontwikkelingen.
Bij het onderzoeken van trends worden ze in de trendpiramide geplaatst en daarbij worden de onderstaande vragen gesteld (zie afbeelding).
Trendslator is altijd op zoek naar trends die nuttig zijn voor een bedrijf. Om dit goed te kunnen doen moet er altijd goed gekeken worden naar de identiteit van een bedrijf. Er wordt dan gekeken naar het gedrag, het karakter en het erfelijk materiaal van het bedrijf.
Wanneer een trend nuttig blijk te zijn, wordt er gekeken naar gevolgen van trends en ontwikkelingen van een bedrijf. Dit onderdeel wordt op verschillende niveaus uitgevoerd. Maatschappelijke ontwikkelingen worden scenario’s voor een bedrijf. Consumententrends worden vertaald naar strategieën en markt- en product trends worden nieuwe concepten.
Als laatste wordt door Trendslator de visietrechter toegepast. Hierbij wordt de trendpyramide omgedraaid en wordt er als eerste visie ontwikkeld voor de langere termijn. Op deze manier worden scenario’s getrechtert naar strategien, en als laatste naar concepten voor de kortere termijn.
Dit hele proces wordt door Hilde ‘futuring’ genoemd.
Bronnen
ISBN9014079648
Geen opmerkingen:
Een reactie posten