De belevenis van media is erg belangrijk volgens de consument. Dit is duidelijk te zien in de ontwikkeling van mediaapparatuur in de afgelopen jaren. Beeldschermen worden breeder, geluid ging van mono naar stereo naar 5.1 surround en de resolutie van het scherm is sterk verbeterd.
Tegenwoordig is de 3d-televisie in omkomst. Bij de elektronicazaak staan zijn ze al te koop en de eerste 3D films zijn al op blu-ray te krijgen.
In de bioscoop zijn films ook in 3D te zien. De grote Hollywoodproducties worden al in 3D gemaakt (Harry Potter, Avatar, Toy Story, enzovoort), en steeds meer bioscopen in Nederland bieden films in 3D aan. Ook in de game-industrie is 3D in opkomst. Nintendo lanceert begin volgend jaar zelfs de eerste 3D-spelcomputer. In de toekomst zal ook internet een 3D effect krijgen.
Uitwerking 3D media over de zes trendfactoren:
-Demografie: Exacte leeftijdsgroepen zijn hier niet bij te vinden. Wel is het duidelijk dat het voornamelijk jongeren zijn die deze trend volgen. Ook leeft deze trend meer in stedelijke gebieden, dan op het platteland.
-Cultuur: Cultuurverschillen hebben weinig invloed op deze trend. Interesse voor 3D media komen uit de gehele westerse wereld.
-Politiek: Ook politieke voorkeur heeft geen invloed op deze trend.
-Ecologie: Er zijn geen ecologische factoren gebonden aan deze trend.
-Technologie: Natuurlijk zijn er enorm veel technologische factoren te noemen bij de trend van 3D media. Zoals het er nu uitziet is dit toch de toekomst. Er komen dus constant ontwikkelingen in de kwaliteit en prijs van 3D media.
-Economie: Nu 3D media nog relatief nieuw is, is het nog vrij duur. Een bioscoopkaartje voor een 3D film is duurder dan voor een gewone film. Ook een 3D tv is vele malen duurder dan bijvoorbeeld een LCD- of plasma tv.
3D media is op dit moment over het algemeen voor de mensen met hogere inkomens.
Onder de doelgroep worden voornamelijk jongeren gerekend. Ondanks dat zij minder geld te besteden hebben. Dit komt doordat 3D media zich voornamelijk richt op game- en filmliefhebbers. Jongeren zijn hier dus de doelgroep van en geven hier veel geld aan uit en sparen hier desnoods voor.
Bronnen
-“Van Trends naar Brands”(boek) door Hilde Roothart en Wim van der Pol. Uitgeverij Kluwer, 2001.ISBN9014079648
Geen opmerkingen:
Een reactie posten