zondag 12 december 2010

Maxitrend Gemakkelijk eten (Kars)

De consument maakt het zich zo gemakkelijk mogelijk.  Dit zie je terug in vele producten en diensten. De winkel wordt verruild met de webshop, de handgeschakelde auto wordt een automaat, bankieren en heel veel andere diensten gaan via mobiele telefoon en internet. Deze trend loopt al jaren en dat zal ook nog wel even door gaan. Natuurlijk zitten hier commercieel gezien enorm veel kansen in. Bij een webwinkel bijvoorbeeld is relatief minder personeel nodig en de omzet ligt soms nog hoger dan een fysieke winkel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Bol.com, die steeds vaker omzetrecords breekt.
Dit is de megatrend ‘easy’.

Ook op het gebied van voedsel is deze trend te merken. Mensen kopen steeds meer kant- en klaarproducten (bijvoorbeeld voorgesneden groentes) of hele kant- en klaarmaaltijden. Ook wordt er veel voedsel bij restaurants, snackbars en benzinestations genuttigd. Ook hier zitten veel kansen in voor de voedselbranche. Voor voorbereid voedsel, of het nou kant- en klaar uit de supermarkt komt of uit een restaurant, wordt gewoon veel meer betaald.

Hieronder wordt de maxitrend ‘gemakkelijk eten’ uitgewerkt over de zes trendfactoren:
Demografie: Hier is niet een bepaalde lijn in te zien. Voor iedereen is gemakkelijk eten van interessant.  Het is niet leeftijdsgebonden. Zowel jongeren als ouderen zijn afnemers van gemakkelijk voedsel. Ook wordt er nergens iets vermeld over welke gebieden meer gemakkelijke eters bevat. Wel veronderstellen wij dat dit meer een trend is in de Randstad en andere steden dan op het platteland.
Cultuur: Hier is niets over te vinden. Wij gaan hier dus uit van de volledige bevolking.
Politiek: Er is geen patroon te zien in de volgers van deze trend.
Ecologie: Naast dat mensen gemakkelijk willen eten, willen ze ook nog een gezond en milieu- en diervriendelijk eten. Het slaat dus niet direct op de trend ‘gemakkelijk eten’, maar er is wel een connectie.
Technologie: Er zal ongetwijfeld meer technologie bij gemakkelijk voedsel dan bij gewoon voedsel aan te pas komen. Hier is echter niets over te vinden.
Economie: Omdat er altijd over de hele bevolking gesproken wordt, gaan wij ervan uit dat elke inkomensgroep tot de volgers van deze trend behoord. Omdat gemakkelijk voedsel duurder is dan gewoon voedsel, gaan wij ervan uit dat de laagste inkomens minder gebruik hiervan maken dan hogere inkomens.
Ook jongeren zijn grote afnemers van gemakkelijk voedsel. Jongeren zijn tegenwoordig veel tijd kwijt aan de studie, de bijbaan of de fulltime baan. Dit komt dan nog eens naast de andere huishoudelijke taken (schoonmaken, de was doen, enz). Door het tijdgebrek willen de meeste jongeren niet zoveel tijd kwijt zijn aan koken. Er is onder jongeren dus grote vraag naar kant- en klaarproducten en kant- en klaar maaltijden. Ook wordt er veel voedsel gehaald bij afhaalrestaurant en fastfoodrestaurants.
De doelgroep jongeren is heel breed. Wel is onze doelgroep op te splitsen in subdoelgroepen die allemaal een andere opvatting hebben over gemakkelijk eten.
-Thuiswonende scholieren/studenten: Omdat deze niet zelf koken, hebben ze weinig aan kant- en klaarpoducten. Wel consumeren ze veel snacks. Bijvoorbeeld Mcdonalds is erg populair onder deze subdoelgroep.
- Uitwonende studenten: Deze groep kookt wel voor zichzelf. Door huishoudelijke taken, de studie en de bijbaan heeft deze groep weinig tijd. Voor deze groep zijn kant- en klaarproducten dus uitermate interessant. Ook zijn dit beginnende kokers waardoor ze nog niet hele uitgebreide gerechten kunnen bereiden. Door geldgebrek zal deze groep weinig bij afhaalrestaurant en bezorgservices bestellen.
-Werkende jongeren (uitwonend): Deze groep kookt ook voor zichzelf. Ze hebben ook vijr weinig tijd door hun baan/carrière. Ook komen serieuze relaties (of misschien zelfs gezinnen) om de hoek kijken. Zij hebben dus ook oog voor kant- en klaarproducten en kant- en klaar maaltijden. Deze groep heeft wel meer geld dan de uitwonende student. En zal dus iets meer eten bij restaurants, eten afhalen of laten bezorgen.
 

Bronnen
-“Van Trends naar Brands”(boek) door Hilde Roothart en Wim van der Pol.  Uitgeverij Kluwer, 2001.
ISBN9014079648

Geen opmerkingen:

Een reactie posten